Rajd dla Zbroi, tytuł dla Greli

Rywalizacja o tytuł rajdowego mistrza Śląska 2017 toczyła się do ostatnich kilometrów finałowej rundy cyklu. Dla Piotra Barana i Michała Pacieja (Honda Civic) pierwsza część rajdu układała się pomyślnie, ale szarża Tomasza Zbroi i Piotra Kokoszki (Renault Clio) na ostatnich oesach pozbawiła ich zwycięstwa w rajdzie i w konsekwencji – także szans na tytuł mistrzowski. Drugie miejsce Barana i Pacieja, przy trzeciej lokacie dla Gracjana Greli i Marty Momot (Honda Civic), sprawiło że to właśnie Gracjan z Martą sięgnęli po zwycięstwo w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska 2017.

fot. Grzegorz Rybarski

Początek zgodnie z planem Barana

Na porannych oesach Cieszyńskiej Barbórki ton rywalizacji nadawali Baran i Paciej, którzy potrzebowali zwycięstwa, by sięgnąć po tytuł bez względu na wyniki konkurentów. Wicemistrzowie Śląska z sezonu 2014 objęli prowadzenie już po pierwszej próbie, a następnie wygrali także trzeci odcinek specjalny i umocnili się na pozycji liderów rajdu. Zbroja i Kokoszka pierwszą pętlę chcieli pojechać raczej spokojnie, choć drobna przygoda przydarzyła im się już na samym początku oesu Hażlach. Dodatkowo, spodziewając się mokrej nawierzchni, Zbroja wybrał opony deszczowe. Jak sam później przyznał, nie była to najlepsza decyzja, bo zdecydowana większość trasy była jednak sucha. Na półmetku rajdu wysokie, trzecie miejsce zajmowali liderzy punktacji mistrzostw – Grela i Momot. Na otwierającym rywalizację przejeździe odcinka Hażlach Gracjan z Martą stracili jednak niemal 12 sekund i na kolejnych próbach starali się przede wszystkim odrobić stratę do prowadzącej w rajdzie załogi Baran/Paciej, bowiem tylko zwycięstwo w bezpośrednim pojedynku z tymi zawodnikami dawało im wygraną w mistrzostwach. Czwarty z pretendentów do tytułu – Michał Różycki – zajmował piątą lokatę. Pilotowany przez Pawła Słabonia kierowca, był wyraźnie rozgoryczony – przez cały rajd zmagał się z problemami ze skrzynią biegów, co skutecznie uniemożliwiło mu włączenie się w walkę czołowej trójki.

fot. Janusz Boruta

Zdecydowała Cisownica

Kluczowy dla wyników 43. edycji Cieszyńskiej Barbórki okazał się drugi przejazd odcinka w gminie Goleszów. Na krętej trasie z Cisownicy do Lesznej-Górnej wiatr w żagle złapali Zbroja z Kokoszką. Załoga niebieskiego Renault Clio odrobiła 4,5 sekundy do Barana i Pacieja, dzięki czemu na finałową pętlą zawodów już tylko 0,7 sekundy dzieliło ich od prowadzenia w zawodach. Piotrek Baran, który po poważnej awarii silnika w Rajdzie Śląska (poprzedniej rundzie mistrzostw), w Cieszynie wystartował z nieco słabszym, pożyczonym silnikiem, robił co mógł za kierownicą swojej Hondy, by powstrzymać szarżę Zbroi. Ostatni przejazd odcinka Hażlach przyniósł jednak zmianę na pozycji liderów. Barana i Pacieja wyprzedzili właśnie Zbroja i Kokoszka i nie oddali prowadzenia aż do mety w Cieszynie. Zwycięstwo w tegorocznej „Cieszynce” przypieczętowali triumfem na ostatnim odcinku specjalnym rajdu. Najbardziej zadowoleni z takiego obrotu spraw mogli być Grela i Momot, którzy ukończyli ściganie na trzecim miejscu i zapewnili sobie w ten sposób tytuł rajdowych mistrzów Śląska 2017. Tuż za podium uplasowali się Kamil Makuchowski z Wojciechem Habudą, dla których czwarte miejsce w Cieszyńskiej Barbórce to najlepszy wynik w historii ich startów w śląskich mistrzostwach. Michał Różycki i Paweł Słaboń musieli się zadowolić szóstą lokatą, która przyniosła im osiem punktów i czwarte miejsce w klasyfikacji całego sezonu. Jeżdżący równie szybko, co chimerycznie Damian Kostka i Paweł Pochroń, uplasowali się w Cieszynie oczko wyżej.

Oficjalna klasyfikacja końcowa 43. Cieszyńskiej Barbórki – 5. rundy RSMŚl. 2017

1. Tomasz Zbroja/Piotr Kokoszka (Renault Clio) 33:17,90 s
2. Piotr Baran/Michał Paciej (Honda Civic) + 5,4 s
3. Gracjan Grela/Marta Momot (Honda Civic) + 25,6 s
4. Kamil Makuchowski/Wojciech Habuda (Honda Civic) + 28,0 s
5. Damian Kostka/Paweł Pochroń (Honda Civic) + 40,0 s
6. Michał Różycki/Paweł Słaboń (Honda Civic) + 47,8 s
7. Tomasz Marek/Grzegorz Szczęsny (Honda Civic) + 1:22,5 s
8. Tomasz Mrzygłód/Maciej Trela (Honda Civic) + 1:47,1 s
9. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic) + 1:52,4 s
10. Andrzej Ksyt/Mateusz Bojanowski (Honda Civic) + 2:00,1 s

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Śląska po Rajdzie Cieszyńska Barbórka

1. Grela/Momot – 70 pkt.
2. Zbroja/Kokoszka – 68 pkt.
3. Baran/Paciej – 67 pkt.
4. Różycki/Słaboń – 51 pkt.
5. Żarłok/Pietruszka – 30 pkt.
6. Tomasz Marek – 28 pkt.
7. Osiak/Kordeusz – 24 pkt.
8. Smagała/Giergiel – 24 pkt.
9. Makuchowski/Habuda – 22 pkt.
10. Kostka/Pochroń – 20 pkt.

fot. Janusz Boruta

Zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji RSMŚl)

OS 1 (Hażlach): Piotr Baran
OS 2 (Cisownica – Leszna Górna): Gracjan Grela
OS 3 (Hażlach): Kamil Makuchowski
OS 4 (Cisownica – Leszna Górna): Tomasz Zbroja
OS 5 (Hażlach): Tomasz Zbroja
OS 6 (Cisownica – Leszna Górna): Tomasz Zbroja

Średnia prędkość zwycięzcy rajdu: 84,7 km/h
Łączny dystans 6 odcinków specjalnych: 47,1 km

Zwycięzcy klas

RO 1: Tomasz Zbroja (Renault Clio)
RO 2: Piotr Baran (Honda Civic)
PPC: Maciej Matysiak (Citroen Saxo)
PCR: Kazimierz Karolczak (Fiat Seicento)

Gość 2WD: Rafał Kręcioch (Peugeot 208 R2)
Gość 4WD: Sebastian Frycz (Subaru Impreza)

RO Open N: Krzysztof Pacholec (Mitsubishi Lancer Evo)
RO Open 2WD: Robert Niemiec (Opel Corsa)
RO R: Konrad Biela (Renault Clio R3)

fot. Janusz Boruta

Partnerzy

Patronat honorowy
Główni sponsorzy
Partnerzy
Patroni medialni
Sponsorzy